Hotel Norge

Finurlig tidslek med byens begravde hunder

Neste visninger

lør 15. sep 18:00 Store Scene
man 17. sep 20:00 Store Scene
tir 18. sep 20:00 Store Scene
Se alle visninger
Sjanger: Kriminalkomedie
Spilletid: max 2 timer og 30 min
Passer for: Ungdom og voksne

Finurlig tidslek med byens begravde hunder

En mann er kommet inn i resepsjonen. Han er alene og kjenner på et ubehag ... Plutselig står resepsjonisten der. Mannen presenterer seg som politi, og ber om å få sjekke inn på rom 405. Resepsjonisten undrer seg – er ikke den gamle saken fra rom 405 avsluttet?

Handlingen i den nyskrevne kriminalkomedien av Yngve Sundvor er fiktiv, men gjenkjennelig. Vi beveger oss gjennom byens historie de siste 100 år og stopper opp ved noen av milepælene som bybrannen i 1916 og eksplosjonen på Vågen i 1944.

Det blir en morsom og litt spøkelsesaktig oppdagelsesferd når Sundvor igjen gransker lokal - og nasjonal historie. Dette er en dramatiker og regissør som mener teatret skal «bjuda på». Gjennom sine populære forestillinger om norgeshistorien med Statsteatret – og ikke minst Reksten-saken på DNS, har han vist at det er mye god underholdning og tankevekkende materiale i vår forhistorie.

 

Urpremiere på Store Scene 15. september

Av: Yngve Sundvor | Regissør: Yngve Sundvor | Scenograf og kostymedesigner: Leiko Fuseya Skjærven | Lyddesigner: Gunnar Innvær | Lysdesigner: Geir Hovland
Dramaturg: Morten Kjerstad

Skuespillere

  • Elvik, Kjersti

    Elvik, Kjersti

    Kjersti gikk ut fra Statens Teaterhøgskole i 1992, men debuterte på DNS allerede i 1987 i Jan Herwitz med Lothar Lindtner og Rolf Berntzen i de store rollene. Hennes første rolle som profesjonell skuespiller på DNS, var i rollen som Narren i Kong Lear. For film- og TV-publikummet er hun kjent fra NRK-serien Vestavind (1994-95), som Hanne Wilhelmsen i Anne Holt-filmene Blind gudinne (1997) og Salige er de som tørster (1997), som hun fikk Amandaprisen for, Hawaii-Oslo (2004) og Varg Veum - Kvinnen i kjøleskapet (2008). . På Den Nationale Scene har hun bl.a. spilt i Jan Eggums musikal På 'an igjen (2005), Molières Den innbilt syke (2007) og i Panikk i kulissene av Michael Frayn (2008).

    Kjersti ble nominert til Heddaprisen for beste birolle for rollen som fru Orm i Folkeutrydning - eller leveren min er meningsløs i 2008. Hun har også vært tilknyttet Trøndelag Teater, Nationaltheatret, Riksteatret og Torshovteatret. Kjersti regidebuterte i Momo, eller kampen om tiden på Store Scene i 2014, og har tidligere regi på forestillinger på Nationaltheatret og KHIO. Julen 2016 spilte hun Ruth i NRK-serien Snøfall og hun har også vært å se i Aber Bergen på TV3. Hun skal spille Bergljot når Vigdis Hjorths roman Arv og Miljø får sin urpremiere på DNS høsten 2018.

  • Kalsås, Kim

    Kalsås, Kim

    Kim er utdannet ved Statens Teaterhøgskole, gikk ut derfra i 1975, og har vært tilknyttet Riksteatret hvor han var ansatt fra 1975–79, samt diverse radio- og filmproduksjoner. Han har vært ansatt på Den Nationale Scene siden 1979, og er kjent fra en lang rekke roller, blant annet i Hellemyrsfolket av Amalie Skram, i Molières Don Juan, i Anne Franks dagbok og i Heksene av Roald Dahl.

     

     

     

     

     

  • Rønning, Pål

    Rønning, Pål

    Pål ble uteksaminert fra Arts Educational Schools London i 2001. I dag er han fast ansatt ved DNS, men han debuterte på DNS allerede i 1983 i "Hærmennene på Helgeland". Pål har bl. a. spilt Erasmus i "Erasmus Montanus", ( ved Teatret Vårt) Anders i "Guttene i Skyggen" og Hermann Orm i "Folkeutrydning-eller leveren min er meningsløs". For de to sistnevnte rollene fikk han Heddaprisen i 2009. Pål har også jobbet ved Teatret Vårt (2001-2006) og Oslo Nye Teater (2017). I 2013 fikk han sin regi-debut med "Shakespeares Samlede Verker (Lett forkortet)" her på DNS.

     

     

     

  • Soleglad, Eirik del Barco

    Soleglad, Eirik del Barco

    Eirik gikk ut fra Bergen Teaterskole i 1997. Samme høst debuterte han på DNS i "Snehvit". Siden da har han medvirket i over 40 produksjoner på teatret og utforsket et stort persongalleri, alt fra Afghanistan-veteranen Simon i "Simons historie" (2008) til Puck i "En midtsommernatts drøm" (2012), tragiske helter i "Shakespeares samlede verker" (2013 og 2015) og gamle Scrooge i "En Julefortelling" (2015). I 2013 ble han nominert til Heddaprisen for rollen som den onde prins John i "Robin Hoods Hjerte". I tillegg til sitt faste virke på DNS, er Eirik sentral i det bergenske humormiljøet og blitt nominert til to komipriser. Han har også vært engasjert ved flere andre teatre i Norge. I 2016 spilte han hovedrollen August i den kritikerroste forestillingen "Landstrykere" – fritt etter Hamsuns August på Hålogaland teater, og deretter på turné med Riksteatret.

  • Røssummoen, Sverre

    Røssummoen, Sverre

    Sverre gikk ut fra Statens Teaterhøgskole i 1975, og har siden vært tilknyttet Den Nationale Scene. Sverre har medvirket i en rekke revy-, tv- og filmproduksjoner, blant annet "Heksene" (1990), "Himmelfall" (2002) og "Varg Veum - Tornerose" (2008). Sverre spilte Kong Olav Haraldsson i "Mostraspelet" (1984-1985). Sverre har også gjort en del av både radioteater og lydbokinnspillinger. Sverre ble nominert til Heddaprisen for beste mannlige birolle i 2006/2007 for sin tolkning av Den fine herren i "Våre foreldres seksuelle nevroser" av Lukas Bärfuss.

     

     

     

     

  • Folgerø, Reny Gaassand

    Folgerø, Reny Gaassand

    Reny ble uteksaminert fra Statens Teaterhøgskole i 2001 og debuterte på DNS i Heksene samme år. I løpet av de 16 årene hun har jobbet på DNS, har hun hatt roller med stort spenn, bl.a. Nora i Et dukkehjem (2003), som også gjestet Ibsen-festivalen på Nationaltheatret og hovedrollene i Blå jakt (2011) og Blackbird (2012). Hun utmerket seg også bl.a. i Måken (2013) og Medeland (2014).  I 2015 spilte hun hovedrollen i Anne Pedersdotter og var også engasjert på Hordaland teater, hvor hun gjorde Julerosene. Høsten 2016 var hun Lille My i Mummitroll i kulissene, og vinteren 2017 spilte hun en av hovedrollene i Stort og stygt. Våren 2018 er hun aktuell i Florian Zellers Far og Plutselig står jeg igjen med meg selv i hånden og ser utover byen.

Ingen forestillinger